Verzekeringsagent of verzekeringsadviseur?

Het werk van een verzekeringsadviseur is best veelomvattend. Alleen al het aantal namen dat er bestaat voor dezelfde functie is al groot:

  • Verzekeringsadviseur
  • Verzekeringsagent
  • Tussenpersoon
  • Intermediair
  • Assuradeur

Misschien zijn er nog wel een paar te noemen, maar dat zijn de eerste die mij te binnen schieten. Eigenlijk kloppen ze allemaal wel, behalve de verzekeringsagent. De verzekeringsagent bestaat eigenlijk niet meer in Nederland.

Verzekeringsagenten waren adviseurs die in dienst waren van één verzekeraar, bijvoorbeeld bedrijven zoals de vroegere RVS. In Duitsland bestaat dit nog wel. Daar zie je in het straatbeeld vaak de naam van een verzekeringsmaatschappij op de gevel staan.

In Nederland bemiddelen en adviseren, voor zover ik weet, alle adviseurs voor meer dan één verzekeraar en daarbij in de regel onafhankelijkheid. Er zijn een paar uitzonderingen zoals ik in een eerdere blog over onafhankelijkheid heb geschreven.

Wat doet een verzekeringsadviseur voor mij?

Dat hangt natuurlijk af van de verzekeringsadviseur en van eventuele afspraken die je onderling maakt.
Vaak merken mensen niet hoeveel een goede verzekeringsadviseur doet. Dit komt omdat je, net als bij veel andere beroepen, niet elke dag contact met je verzekeringsadviseur hebt. Meestal bij schades, doorgeven van wijzigingen etc.. Als er geen direct aanleiding is, dan zal je niet snel “de verzekering” bellen of mailen.

Veel mensen vinden het lastig om te beschrijven wat ze nu de hele dag doen. Voor mij als verzekeringsadviseur geldt hetzelfde. Dat komt omdat je het op een soort automatische piloot doet en veel klusjes als vanzelfsprekend ziet. Ze zeggen wel eens: “mensen merken pas hoeveel je voor ze doet, als je er ineens mee stopt”.

Ik ben er eens voor gaan zitten en heb een lijstje gemaakt van werkzaamheden die ik als verzekeringsadviseur voor jou, voor mijzelf, maar ook voor de toezichthouder/wetgever doe:

  • Gevraagd en ongevraagd advies geven over alle vormen van verzekeringen;
  • Afsluiten van de gewenste verzekeringen bij de gewenste geadviseerde verzekeraar;
  • Controleren van de binnengekomen polisbladen/post op juistheid;
  • Opnemen van alle relevante informatie in de administratie zodat ik je altijd een actueel overzicht kan geven van je verzekeringen;
  • Doorvoeren van wijzigingen. Denk hierbij aan het verzekeren van een andere auto, motor of caravan, maar ook verhuizingen en overlijden;
  • Periodiek doornemen van je verzekeringspakket. De “map opschonen” zoals ze het vroeger noemden. Dat kan op kantoor, bij je thuis, maar ook steeds vaker via de webcam;
  • Schades afwikkelen. Dit is voor veel mensen het meest zichtbare gedeelte omdat je dan pas merkt wat je aan een verzekeringsadviseur hebt. Sommige schades kunnen erg ingewikkeld worden en dan gaat hier veel tijd en energie in zitten;
  • Opzeggen van verzekeringen. Omdat je bijvoorbeeld een auto hebt verkocht of dat je geen behoefte meer hebt aan een bepaalde verzekering omdat je situatie gewijzigd is. Dat kan een verzekering via mijn kantoor zijn, maar ook een verzekering bij een “concurrent” omdat je wilt overstappen;
  • Boekhouding/rapportage voeren voor mijzelf, maar ook voor de belastingdienst en de toezichthouders (AFM en DNB);
  • Bijscholing. Als verzekeringsadviseur ben je nooit klaar met leren. Je moet wettelijk verplicht up- to date zijn (permanent actueel) over alle relevante marktontwikkelingen en daarnaast in een cyclus van 3 jaar, examens afleggen over je vakgebied (permanente educatie). Hier gaat, ondanks dat je er dagelijks mee bezig bent, heel veel tijd, geld en energie in zitten.

Ik ben vast nog heel wat zaken vergeten, maar in grote lijnen is dat het wel zo’n beetje. Maar de belangrijkste komt nog:

  • Een luisterend oor zijn!

De sociale rol van een verzekeringsadviseur

Als verzekeringsadviseur maak je veel zaken met je klanten mee. Leuke dingen, zoals:

  • Geboortes;
  • Huwelijken;
  • Mensen die samen gaan wonen;
  • Huis kopen;
  • Etc.

Maar ook minder leuke dingen:

  • Overlijden;
  • Scheidingen;
  • Baan verliezen;
  • Ziek/arbeidsongeschikt worden;
  • Schades;
  • Etc.

En daar moet je overal mee om kunnen gaan. Dat kan de ene beter als de ander, maar is ook een kwestie van levenservaring. Nu ik de 40 voorbij ben, kinderen heb, mensen en spullen heb ontmoet en verloren, kan ik makkelijker mensen helpen dan toen ik 27 was.

Door al deze gebeurtenissen kom je met veel mensen en instanties in contact. Daar leer je ook weer van en gevraagd of ongevraagd geef je die kennis verder aan klanten. Het komt dus best vaak voor dat ik gebeld wordt met een vraag die helemaal niets met verzekeren te maken heeft, maar toch mensen mee kan helpen. Dat kan al iets simpels zijn, zoals: “John, ken jij nog een goede schilder?”

Daar waar ik kan help ik mensen graag. Ook dat is een eigenschap die je in dit werk moet hebben; oprechte interesse voor je medemens.
Vaak hoor je nog de vooroordelen over “snelle jongens” en “die verdienen bakken met geld“. Ik heb het niet slecht hoor, maar rijk wordt je er niet meer van als je het op een eerlijke manier wilt doen. Je moet er ook hard voor werken. Werkweken van 40 uur ga je regelmatig ruim overheen. Zolang je het werk hoofdzakelijk met plezier doet, is dat ook geen ramp.

Als geld je drijfveer is, dan heb je naar mijn mening in deze branche niets te zoeken. Ze zijn er nog, de cowboys, maar als je een beetje goed kijkt haal je die er wel uit.