In mijn vorige blogs heb ik het gehad over het onderwerp overstappen van verzekering en regelmatig de verzekeringen door (laten) nemen. Om dat onderwerp af te sluiten, licht ik nog even wat bekende trucjes toe die sommige tussenpersonen uithalen met hun klanten.

Het trucje met de poliskosten

Sommige tussenpersonen incasseren zelf de premie. Dat is natuurlijk handig en soms ook praktisch voor de klant. Maar er zijn ook situaties dat ze zelf de hoogte van de poliskosten mogen bepalen. Het is natuurlijk logisch dat waar er gewerkt wordt, ook kosten gemaakt worden. Bij het afsluiten van een nieuwe verzekering of het doorvoeren van een wijziging mogen ze dus gerust kosten rekenen, maar het middel wordt ook gebruikt om extra inkomsten te genereren. Op elke polis een euro extra rekenen, levert toch bij een gemiddeld klantenbestand een leuk bedrag op. Je hebt dan misschien wel een goede premie, maar die besparing ben je dan weer kwijt aan extra hoge poliskosten.

Het trucje met de assurantiebelasting

Ja, ook op verzekeringen betaal je belasting. Deze assurantiebelasting is de laatste jaren fors verhoogd. Daar kan je adviseur niets aan doen. Dat is de overheid. Momenteel is het 21%. Niet te verwarren met de BTW, die is nl. ook 21%. Dit percentage maakt dus best een groot gedeelte uit van je maandbedrag. Sommige tussenpersonen, maar ook bekende bank- en internetverzekeraars, maken offertes en berekeningen zonder assurantiebelasting. Zo lijkt de aanbieding erg interessant. Direct doen dus! Nee, niet helemaal. Want bij de eerste incasso blijkt de premie ineens veel hoger. Bij navraag zal je dan te horen krijgen dat dit verschil de assurantiebelasting is. Tja, die stond in kleine letters onderaan de offerte. Alles weer terug draaien is veel werk en moet je vaak zelf regelen, dus vaak druipen mensen af en laten het lopen. Weer leuke winst voor de tussenpersoon en/of verzekeraar.

Het trucje met de abonnementen

Sinds de afschaffing van provisie op veel producten zijn service-abonnementen op schadeverzekeringen en hypotheken in opkomst. In principe helemaal niets mis mee en ik denk zelfs dat het wel eens de toekomst kan worden. Maar als je een abonnement afsluit, dan doe je er wel verstandig aan om na te lezen wat je er voor krijgt. Zijn dan al je verzekeringen provisievrij? Of komt het er bovenop? Bijna alle combinaties zijn mogelijk en mits goed onderbouwd is er niets mis mee. Je bent vrij om te kiezen dus misschien is het een goede zaak. Toch zijn er genoeg adviseurs die abonnementen bovenop hun normale inkomsten stapelen om hun eigen wankele financiële situatie te verbeteren, onder het motto van: “ je krijgt betere dienstverlening” . Lees altijd na wat je er voor krijgt en controleer of dit ook nagekomen wordt.

Wees alert op trucjes met verzekeringen

En zo zijn er nog genoeg andere trucjes. Wees hier alert op. Een goede onafhankelijke adviseur ligt duidelijk zijn verdienmodel toe. Er is de laatste jaren veel veranderd in de verzekeringsbranche. De consument is er in principe op vooruit gegaan, maar door alle regels is het er helaas niet makkelijker op geworden. Niet voor de klant, maar ook niet voor de adviseur.