Overstappen naar onafhankelijk tussenpersoon loont.

Het valt mij op dat veel mensen nauwelijks tijd nemen om regelmatig prijzen te vergelijken. Niet bij energie, internet, maar ook niet bij verzekeringen. Terwijl mensen soms wel kilometers omrijden om bij een benzinestation (over de grens) te gaan tanken waar de literprijs een paar cent lager is. Waarom is dat toch?

Volgens experts komt dat doordat, in mijn geval, verzekeringen als een oninteressant product wordt gezien. Een noodzakelijk kwaad hoor ik mensen ook wel eens zeggen. Natuurlijk weet je stiekem ook wel dat het niet helemaal waar is en dat verzekeringen best een positieve kant hebben, maar dat leg ik je liever in een persoonlijk gesprek uit.

Dat mensen liever met andere zaken bezig zijn dan verzekeringen, kan ik wel begrijpen. Gelukkig heeft ieder zijn vak en besteed ik eerlijk gezegd ook liever werkzaamheden die ik niet leuk vind uit aan een ander.

Je kunt tegenwoordig verzekeringen sluiten op verschillende manieren. Via een tussenpersoon, via een bank of via internet. Allemaal hebben ze zo hun plus- en minpunten. Omdat ik tot de categorie tussenpersoon behoor wil ik je graag uitleggen waarom een goede onafhankelijk assurantietussenpersoon altijd de beste keuze is.

Besparing in tijd

Een goede tussenpersoon kent zijn klanten en heeft daardoor vaak aan een half woord genoeg. Alle noodzakelijke gegevens zijn aanwezig en zo is je aanvraag snel verwerkt. Je hoeft niet zelf elke verzekeraar of vergelijkingssite af te zoeken en overal opnieuw je gegevens in te vullen. Je geeft je wensen door en hij of zij zoekt naar de aanbieding die bij jouw wensen past. Ook bij eventuele schades ben je minder tijd kwijt. Probeer zelf maar eens door de telefonische klantenservice van een gemiddelde internetverzekeraar te geraken. Veel mensen geven op een gegeven moment volledig gefrustreerd op en daar zit hem voor de (internet)verzekeraar een deel van de winst.

Besparing in geld

Internet verzekeren is toch goedkoper? Ja, soms wel. Maar lang niet altijd. Als je bijvoorbeeld je eigen tijd die je kwijt bent met aanvragen of het afwikkelen van eventuele schades in geld zou uitdrukken, dan is het nog maar de vraag of je goedkoper uit bent. Maak je zelf een fout in de aanvraag, dan zal deze verzekeraar je daar later bij schades waarschijnlijk mee om de oren slaan.

Ook zijn veel vergelijkingssites op internet eigendom van verzekeraars of grote tussenpersonen. Vaak zit er een hoge mate van sturing achter. De kans dat je de verzekering sluit met de hoogste provisie is erg groot. Die staat nl. bovenaan. Een onafhankelijk tussenpersoon heeft de  keuze uit een grote groep verzekeraars. Hij of zij maakt dan die vergelijking voor je en behoed je daarbij ook nog eens voor eventuele valkuilen. Want premie is maar één kant van een verzekering. De voorwaarden zijn eigenlijk belangrijker. Daar voor jou de juiste verhouding tussen vinden, dat is het werk van een goede tussenpersoon.

Gemak

Bezoek aan huis? Op kantoor? Of toch liever via de webcam of WhatsApp? Alles is tegenwoordig mogelijk.

Service

Heb je een vraag of zit je met een probleem? Dan kun je een tussenpersoon altijd bellen, mailen, bezoeken of Whats-appen. De meest voorkomende wijziging is de voertuigwijziging. Altijd prettig om van je tussenpersoon te horen dat je met je nieuwe auto, motor of bromfiets veilig weg kunt rijden. Vaak is dit een kwestie van één telefoontje of bericht. Ook in het weekend!

Om de zoveel tijd nemen we samen bij je thuis of op kantoor je volledige pakket door. Is je situatie veranderd, dan kan je pakket hier direct op aangepast worden.

Relatie

Maar misschien wel het belangrijkste is de onderlinge relatie zelf. Een goede tussenpersoon is er niet alleen voor je verzekeringen en hypotheek, maar staat je gevraagd en soms ook ongevraagd ter zijde bij andere belangrijke en soms emotionele momenten in de leven. En dat is een relatie die je met geen enkele computer kunt krijgen!

Valkuilen

Helaas zijn er ook valkuilen. Niet iedere tussenpersoon is gelijk. Zeker de “cowboys”, zoals ze in de vaktaal vaak genoemd worden, kunnen zich heel anders gedragen. Het zijn vaak de tussenpersonen die in de “goede tijden” zich op eenvoudige manier verrijkt hebben met de destijds hoge inkomsten op hypotheken en levensverzekeringen (woekerpolissen). Met weinig werk en nauwelijks kennis konden ze toen enorme bedragen ontvangen. Nu dat is veranderd, hebben ze het vaak moeilijk omdat ze verplichtingen hebben die ze eigenlijk niet meer kunnen betalen.

Je kunt ze doorgaans herkennen aan het volgende gedrag:

  • Meerdere dure (sport) auto’s op het werk of thuis op de oprit, dure horloges, huizen, hobby’s en kleding;
  • Schitteren door afwezigheid op kantoor i.v.m. vakantie of liever bezig met hun hobby;
  • Afschuiven van werkzaamheden aan derde partijen;
  • Slecht of beperkt bereikbaar;
  • Geld moet vooral snel hun kant op rollen en de klant kan gerust even wachten;
  • Afspraken niet of nauwelijks nakomen;
  • Als er iets fout gaat, is het de schuld van de verzekeraar of het eigen personeel.

Gelukkig is deze bovengenoemde categorie een uitstervend ras. Het merendeel van de assurantietussenpersonen heeft het beste met de klant voor en werkt keihard om de klant te ontzorgen. Kiezen voor een onafhankelijk tussenpersoon bij hypotheek bijvoorbeeld zou dus een erg goede keuze zijn.