Wat is het nut van een financieel tussenpersoon? Of wat is de toegevoegde waarde van een financieel tussenpersoon? Wat doet een financieel tussenpersoon? Heb ik een financieel tussenpersoon nodig? Dit zijn een aantal vragen die ik wel eens gesteld krijg.

Eigenlijk zijn het best logische vragen, maar nog niet eens zo makkelijk te beantwoorden. Als financieel tussenpersoon ben je de hele dag druk bezig met allerlei werkzaamheden voor klanten zonder er soms bij stil te staan wat je nu precies allemaal doet.

Het is in ieder geval geen 9 tot 5 baan. Dat is één ding dat zeker is. Soms voelt het als het zijn van een alarmcentrale.

Vertrouwenspersoon, vraagbaak en klankbord

Zelf vind ik dit gedeelte van het werk van een financieel  tussenpersoon. Dat een financieel tussenpersoon je helpt bij het afsluiten van financiële producten zoals verzekeringen en hypotheken is eigenlijk pas het laatste in de rij van werkzaamheden die een financieel tussenpersoon doet. Dit laatste wordt ook wel eens bemiddeling genoemd. Maar als financieel tussenpersoon ben je vaak ook vertrouwenspersoon, klankbord en misschien soms zelfs even een boksbal (figuurlijk dan).

Zelf vind ik het belangrijk om een goede relatie te hebben met mijn klanten. Je hoeft niet bij elkaar op de verjaardag te komen, maar dat je het op een bepaalde manier goed met elkaar kan vinden is voor mij wel belangrijk. Er komen soms best heftige gespreksonderwerpen op tafel zoals scheidingen, overlijden, financiële problemen etc. Dan is het wel fijn dat je je allebei op je gemak voelt. 

Je hoeft het niet over alles met elkaar eens te zijn natuurlijk, maar wederzijds respect is erg belangrijk.

Kennismaken met een financieel tussenpersoon

Het begint allemaal met een goed gesprek. Op kantoor, bij je thuis of tegenwoordig ook steeds vaker online. Waarbij dat laatste natuurlijk minder persoonlijk voelt.

In zo’n kennismakingsgesprek kunnen we kijken of we bij elkaar passen en wat we voor elkaar kunnen betekenen. Dat kan natuurlijk op allerlei fronten zijn. Verzekeringen, hypotheken, kredieten, maar soms ook gewoon als vraagbaak. Als financieel tussenpersoon ben je min of meer een soort financiële huisarts. Een goed financieel tussenpersoon heeft kennis van veel onderwerpen. Niet van alles evenveel, want ook een financieel tussenpersoon is maar een mens. Net als een huisarts voor je gezondheid kan ik kijken wat ik zelf kan en mag doen en voor welke vragen of werkzaamheden ik je moet doorverwijzen naar specialisten. Bij specialisten kun je denken aan een notaris, advocaat, mediator, makelaar, maar ook aan een schilder of stukadoor.

Inventariseren

Nadat we tot de ontdekking zijn gekomen dat we bij elkaar passen ga ik als financieel tussenpersoon je (of jullie) situatie in kaart brengen. Wat heb je momenteel allemaal lopen aan financiële producten en waar loopt het. Wat zijn je wensen en doelstellingen in het leven. Welke risico’s loop je. Welke kun je zelf dragen en welke zijn beter om te verzekeren.

Analyseren

Als ik dat allemaal weet kan ik deze gegevens gaan analyseren. Wat is er goed en wat kan er beter. Welke verzekeringen, hypotheken of andere producten blijven lopen, welke kunnen worden aangepast of opgezegd. Zijn de premies en voorwaarden die je nu hebt goed of kan het beter?

Als financieel tussenpersoon heb ik een groot assortiment aan verzekeraars en banken welke ik met elkaar kan vergelijken. Iedereen kent wel namen zoals Independer. Die doen dat uiteraard ook, maar op een grote en onpersoonlijke manier. Niet dat bedrijven als Independer het niet goed bedoelen, maar een computerplatform, website of callcenter medewerker kan nooit dezelfde betrokkenheid leveren als een mens. 

Maar op het gebied van vergelijken van verzekeraars en banken komt het in principe op hetzelfde neer. Alleen het bedieningsconcept is anders. Bij mij staat op kantoor de koffie, thee of fris klaar en heb je toch net wat meer gevoel en betrokkenheid. Tegen eens mens praat je makkelijker dan tegen een chatbot of een callcenter medewerker die er misschien de volgende keer dat je belt niet meer werkt.

Adviseren

Als ik de analyse heb gedaan ga ik je een advies uitbrengen over je situatie. Daarin leg ik je uit wat ik heb ontdekt en wat ik je adviseer om aan te passen, op te zeggen of af te sluiten.

Bemiddeling

Als je er mee akkoord gaat, dan ga ik de eerder genoemde producten zoals verzekeringen opzeggen, aanpassen of afsluiten. Dat neem ik, daar waar mogelijk,  allemaal uit handen. Als je iets zelf moet doen, dan laat ik je dat uiteraard weten en dan help ik je daarbij.

Graag leg ik je in een persoonlijk gesprek de mogelijkheden uit. Neem hiervoor gerust vrijblijvend contact op of maak een afspraak via het afsprakenformulier.

Nazorg

Op een gegeven moment is alles geregeld. De verzekeringen, hypotheek of krediet zijn afgesloten, aangepast of opgezegd. Dan houden we regelmatig contact. Dat kan zijn om periodiek de verzekeringen door te nemen, maar ook aanpassingen te doen als je persoonlijke situatie veranderd.

Meestal als alles goed gaat en er geen veranderingen zijn heb je niet heel vaak contact, maar wat een heel belangrijk onderdeel is van het werk van een financieel tussenpersoon is het afhandelen van schades. Juist op dat moment wil je graag geholpen worden. Ondanks dat het tegenwoordig vaak ook via een app van de verzekeraar kan, is het toch fijn als je even kunt schakelen met je financiële tussenpersoon of dat je het samen doet.

Denk ook aan handelingen zoals het verzekeren van een andere auto, motor of brommer. Vaak ga je ’s avonds of in het weekend kijken en als je de nieuwe aanwinst direct mee wilt nemen, is het wel fijn als je even met je financiële  tussenpersoon kunt bellen, appen of mailen. Ook ’s avonds of in het weekend. Gelukkig helpen de moderne communicatiemiddelen zoals Whatsapp daar erg bij. Maar ouderwets bellen of schrijven kan natuurlijk ook nog steeds.

Verschil tussen online en offline

Als financieel tussenpersoon sta je ook niet stil en wordt je ondersteund door tal van moderne programma’s en technieken. Daar waar mogelijk gebruik ik die ook. Maar het belangrijkste voor mij blijft de factor: “de mens”. Als jij als klant liever persoonlijk op kantoor komt, een formulier met een pen invult of een telefoontje pleegt is dat helemaal prima. Samenwerken kan op alle mogelijke manieren. Die keuze heb je bij online aanbieders vaak niet.

Prijsverschil

Ja, maar dan betaal ik waarschijnlijk de hoofdprijs, omdat jij als financieel tussenpersoon er ook aan moet verdienen? Uiteraard leef ik ook niet van lucht, maar het is een groot misverstand dat verzekeringen en hypotheken afsluiten via een financieel  tussenpersoon per definitie duurder is. In veel gevallen zijn we juist goedkoper. Aan de ene kant door te voorkomen dat je onnodige of verkeerde producten afsluit, maar ook door volumes en afspraken met en bij aanbieders. 

Ben je dus benieuwd wat ik als financieel tussenpersoon voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. De koffie staat klaar.